Акциите на Tesla паднаа за 50% од највисокото ниво. Од  историјата можеме да видиме што ќе се случи следно

од | 31 март, 2025

Tesla (TSLA -3,68%) достигна рекордно високо ниво од 480 долари по акција во декември, откако Доналд Трамп победи на претседателските избори. Пазарот претпоставуваше дека односот меѓу извршниот директор Илон Маск и претседателот Доналд Трамп ќе биде од корист за компанијата на некој начин, но таа придобивка допрва треба да се оствари.

Наместо тоа, акциите на Tesla паднаа за повеќе од 50% од рекордното високо ниво на почетокот на март, нешто што се случи само три пати досега. Оттогаш, акциите благо закрепнаа, но остануваат 45% под највисокото ниво. За среќа, историјата вели дека Тесла на крајот ќе ги надомести своите загуби.

Историјата вели дека акциите на Тесла на крајот ќе пораснат повисоко и ќе ги надоместат загубите

Како што споменавме, акциите на Tesla се имаат намалено за повеќе од  50% четири пати, откако компанијата излезе на берза во јуни 2010 година. Еве што се случи последните три пати:

2017: Акциите на Tesla достигнаа максимум од околу 26 долари во септември 2017 година пред да паднат за 54% до јуни 2019 година. Проблемите со производството на Model 3, доцнењето на производството на Model Y и разочарувачките финансиски резултати доведоа до падот. Акциите достигнаа ново високо ниво во декември 2019 година, набргу по претставувањето на Cybertruck. Прогнозата од извршниот директор на Арк Инвест, Кети Вуд, исто така помогна. Акцијата се врати за 394% во текот на годината по нејзиното ниско ниво во јуни 2019 година.

2020: Акциите на Tesla достигнаа врв на околу 61 долар во февруари 2020 година пред да паднат за 60% до март 2020 година. Додека последното повлекување беше поттикнато од фактори специфични за компанијата, ова беше усогласено со остриот пад на пошироката берза бидејќи брзото ширење на COVID-19 доведе до затворање на фабриките и синџирот на снабдување. Акциите достигнаа ново високо ниво во јуни 2020 година и се вратија за 804% во текот на годината по најниското ниво во март 2020 година.

2021: Акциите на Tesla достигнаа максимум од околу 410 долари во ноември 2021 година пред да паднат за 73% до декември 2022 година. Проблемите со синџирот на снабдување и слабата побарувачка во услови на зголемени каматни стапки го предизвикаа падот, како и перцепцијата дека извршниот директор Илон Маск беше расеан откако го купи Твитер. Акциите достигнаа ново високо ниво во декември 2024 година, набргу откако Доналд Трамп беше избран за претседател. Акцијата се врати за 140% во текот на годината по нејзиното ниско ниво во декември 2022 година.

Еве ја големата слика: Историјата вели дека Тесла на крајот ќе ги надомести своите загуби. Акциите не само што се вратија од последните три падови кои надминаа 50%, туку и се вратија во просек од 446% во текот на 12-те месеци по дното на тие падови. Секако, невозможно е да се знае дали сегашниот пад го допре дното, но тие информации се уште се охрабрувачки за акционерите.

Сепак, има некои лоши вести. Сегашниот пад во суштина е продолжение на последниот бидејќи основните проблеми никогаш не беа решени. Наместо тоа, враќањето беше поттикнато од очекувањата дека Тесла ќе има корист од врските меѓу Маск и претседателот Трамп. Сепак, компанијата се уште се бори со слабата побарувачка, а Маск не е фокусиран на Тесла повеќе од кога било.

Тесла треба да ја врати побарувачката и да донесе роботаксија на пазарот

Побарувачката за Tesla се влошува низ целиот свет. Компанијата изгуби пазарен удел на трите главни пазари во 2024 година, а загубите се забрзаа во 2025 година. Во јануари, пазарниот удел на Tesla падна за речиси 7 процентни поени во САД, 8 процентни поени во Европа и 2 процентни поени во Кина.

Една од причините за слабоста е зголемената конкуренција од другите производители на автомобили, што е предизвик за Tesla поради неговата застарена постава на електрични автомобили. Компанијата планира да произведе подостапно возило оваа година, наводно наречено Model Q, што може да помогне до одреден степен. Сепак, слабата побарувачка веројатно е поврзана и со вмешаноста на Илон Маск во политиката.

Продажбата на Tesla се намали за 49% во Европа во првите два месеци од 2025 година и покрај силниот раст на поширокиот пазар на електрични автомобили. Оваа алармантна бројка сугерира дека Маск го оштетува брендот со тоа што ги отуѓува потенцијалните купувачи. Другиот проблем со Маск кој посветува толку многу време на Одделот за владина ефикасност (DOGE) е тоа што покренува прашања за тоа колку активно е вклучен во Тесла.

Тоа е загрижувачко не само затоа што компанијата губи удел на пазарот, туку и затоа што планира да лансира автономна услуга за споделување на возење (роботакси) во Остин, Тексас, овој јуни. Waymo на Alphabet со години обезбедува автономни возења во неколку градови, па Tesla веќе е зад конкуренцијата. Тоа значи дека влогот е голем, а лансирањето мора да оди без проблеми за да може Tesla да ја достигне конкуренцијата.

Поважно е тоа што целосниот софтвер за самоуправување на Tesla се напојува целосно од компјутерска визија. Тоа го прави неговото роботакси да биде поефтино од Waymo robotaxis, која користи лидар и радар (покрај камери) за мапирање на улици во висока дефиниција. Тесла ги избегнува тие трошоци, потпирајќи се само на камерите.

Така, компанијата теоретски би можела да лансира роботакси во кој било град штом нејзиниот целосен софтвер за самоуправување ќе поддржи вистинска автономија. За споредба, Waymo мора прецизно да ги мапира метрополитенските области каде што работи претходно. Сепак, Тесла се соочува со ризик од извршување. Waymo има прв старт, а неговото роботакси може да биде побезбедно бидејќи се опремени со повеќе видови сензори.

Заклучок

Еве ја суштината: Акциите на Tesla паднаа за повеќе од 50% три пати претходно. Акцијата отсекогаш генерирала троцифрен принос во текот на годината откако го допре дното и секогаш на крајот достигнувала ново високо ниво. Сепак, за тој тренд да продолжи, Tesla мора да се справи со проблемите со побарувачката и да избегне трајно оштетување на брендот. Компанијата, исто така, мора успешно да донесе роботаксија на пазарот во блиска иднина. Акциите може да продолжат да паѓаат без тие катализатори.